Rower to fantastyczny środek transportu. Nie tylko poprawia kondycję, ale także pozwala szybko poruszać się po mieście. Jest też o wiele bardziej ekologiczny od samochodu! Dowiedz się, jak wybrać odpowiedni rower dla siebie.
Na rynku znajdziemy kilka typów rowerów. Wybór zależy od terenu, po jakim mamy zamiar się poruszać.
Bardzo ważne jest dobranie wielkości ramy. Jej rozmiar podawany najczęściej jest w calach, które oznaczają długość rury znajdującej się pod siodełkiem. Powszechna zasada mówi, że dobiera się ją do wzrostu. Do pewnego stopnia tak jest, jednak podczas wyboru trzeba wziąć jeszcze pod uwagę długość nóg. Najlepiej w sklepie poprosić o kilka rowerów z ramami w różnych rozmiarach. Uregulujmy siodełka i zobaczmy, na którym sprzęcie siedzi nam się najwygodniej.
Ta kwestia będzie miała szalenie duży wpływ na naszą postawę ciała podczas jazdy oraz bezpieczeństwo. I nie wierzcie w to, że wysokością siodełka da się skorygować o wiele za dużą ramę – wszystko powinno być odpowiednio dobrane i tylko przy spełnieniu wszystkich wymogów poczujemy komfort jazdy.
Naczelne zasady są dwie. Pierwsza: po regulacji siodełka nasze stopy muszą dosięgnąć ziemi palcami (może być przy delikatnym nachyleniu roweru w bok). Jeśli chcemy postawić stopę, należy zejść z siodełka, a górna rura nie powinna nam wbijać się przy tym w krocze. To ważne zwłaszcza podczas jazdy po mieście, gdy trzeba często zatrzymywać się na światłach. Ostatnio nawet buduje się specjalne podpórki na drogach rowerowych, pozwalające wygodnie podeprzeć się bez schodzenia z siodełka.
Po drugie: jadąc na rowerze nie możemy się ani garbić, ani nadmiernie uginać rąk w łokciach. Ani wyciągać ciała i rąk, żeby chwycić kierownicę.
Lekkie pochylenie się w przód jest normalne w przypadku rowerów górskich czy wyczynowych. Pozycja przypominająca siedzenie na krześle dopuszczalna jest tylko w rowerach miejskich, które ostatnio są w modzie zwłaszcza wśród kobiet. Dobrze dobrana rama w rowerze górskim nam na taką pozycję zwyczajnie nie pozwoli. Bardzo niepokojącym sygnałem jest też wciąż mocno ugięta pozycja nóg przez cały czas pedałowania. Noga powinna mieć możliwość prostowania się i jeśli tak się nie dzieje, z całą pewnością coś jest nie tak w ustawieniach lub rozmiarze naszego roweru.
Jest kilka akcesoriów rowerowych, jakie koniecznie powinien posiadać nasz rower.
Najważniejszą, wymaganą prawnie przez Kodeks Drogowy, jest oświetlenie uruchamiane po zmroku. Z tyłu musi znaleźć się czerwona lampka, z przodu stałe, białe oświetlenie. Szybko poruszającego się rowerzysty w ciemnościach zwyczajnie nie widać, a i on ma problemy z zobaczeniem czegokolwiek, jeśli nie posiada z przodu lampki. Brak oświetlenia to przepis na spektakularny wypadek drogowy.
Ponadto warto się zaopatrzyć w:
Używamy cookies