Jaki wybrać rower?

przykład roweru

Rower to fantastyczny środek transportu. Nie tylko poprawia kondycję, ale także pozwala szybko poruszać się po mieście. Jest też o wiele bardziej ekologiczny od samochodu! Dowiedz się, jak wybrać odpowiedni rower dla siebie.

Jaki rodzaj roweru wybrać?

Na rynku znajdziemy kilka typów rowerów. Wybór zależy od terenu, po jakim mamy zamiar się poruszać.

  • Rowery górskie – najpopularniejszy typ, używany nie tylko do jazdy terenowej. Widać je także w miastach, chociaż nie jest to najbardziej optymalne ich zastosowanie. Chociaż, biorąc pod uwagę stan, w jakim znajdują się niektóre chodniki, rower górski w mieście czasami nie jest złym wyborem. Warto go wtedy zaopatrzyć w węższe opony, które zmniejszą opory toczenia po prostej drodze. Uzyskamy w ten sposób hybrydę, dobrze spisującą się na asfalcie i na lekkich wybojach. Grube, mocne opony pozwolą nam natomiast na górskie wojaże, niedostępne dla innych typów rowerów. Rowery górskie, zwane też MTB, posiadają bardzo dobrą amortyzację.
  • Rowery crossowe, trekkingowe, ATB – zdarza się, że różnica między nimi nie jest zbyt duża. Nadają się do jazdy po różnej nawierzchni. Są dobrym wyborem na długie wycieczki po umiarkowanym terenie. Rowery trekkingowe są cięższe niż górskie, posiadają też większe ramy. Wpływa to na komfort jazdy, a także pozwala na zamocowanie bagażu.
  • Rowery miejskie – tak zwane holendry. W wersji damskiej są całkowicie pozbawione górnej rury. Osłabia to co prawda konstrukcję, w tym przypadku nie ma to jednak znaczenia, gdyż tego typu rowery nie są przeznaczone do wymagającej, wyczynowej jazdy. Brak górnej rury pozwala natomiast kobietom jeździć w spódnicach, a obniżone siodełko damek sprawia, że kierujący przybiera więc pozycję niemal siedzącą. Stare typy rowerów nie posiadały przerzutek i hamowało się pedałując do tyłu. Rowery miejskie wbrew pozorom są bardzo ciężkie z powodu stalowej ramy – może to być nawet 25 kilogramów.

Jak dobrać rozmiar ramy?

Bardzo ważne jest dobranie wielkości ramy. Jej rozmiar podawany najczęściej jest w calach, które oznaczają długość rury znajdującej się pod siodełkiem. Powszechna zasada mówi, że dobiera się ją do wzrostu. Do pewnego stopnia tak jest, jednak podczas wyboru trzeba wziąć jeszcze pod uwagę długość nóg. Najlepiej w sklepie poprosić o kilka rowerów z ramami w różnych rozmiarach. Uregulujmy siodełka i zobaczmy, na którym sprzęcie siedzi nam się najwygodniej.
 
Ta kwestia będzie miała szalenie duży wpływ na naszą postawę ciała podczas jazdy oraz bezpieczeństwo. I nie wierzcie w to, że wysokością siodełka da się skorygować o wiele za dużą ramę – wszystko powinno być odpowiednio dobrane i tylko przy spełnieniu wszystkich wymogów poczujemy komfort jazdy.
 
Naczelne zasady są dwie. Pierwsza: po regulacji siodełka nasze stopy muszą dosięgnąć ziemi palcami (może być przy delikatnym nachyleniu roweru w bok). Jeśli chcemy postawić stopę, należy zejść z siodełka, a górna rura nie powinna nam wbijać się przy tym w krocze. To ważne zwłaszcza podczas jazdy po mieście, gdy trzeba często zatrzymywać się na światłach. Ostatnio nawet buduje się specjalne podpórki na drogach rowerowych, pozwalające wygodnie podeprzeć się bez schodzenia z siodełka.
 
Po drugie: jadąc na rowerze nie możemy się ani garbić, ani nadmiernie uginać rąk w łokciach. Ani wyciągać ciała i rąk, żeby chwycić kierownicę.
 
Lekkie pochylenie się w przód jest normalne w przypadku rowerów górskich czy wyczynowych. Pozycja przypominająca siedzenie na krześle dopuszczalna jest tylko w rowerach miejskich, które ostatnio są w modzie zwłaszcza wśród kobiet. Dobrze dobrana rama w rowerze górskim nam na taką pozycję zwyczajnie nie pozwoli. Bardzo niepokojącym sygnałem jest też wciąż mocno ugięta pozycja nóg przez cały czas pedałowania. Noga powinna mieć możliwość prostowania się i jeśli tak się nie dzieje, z całą pewnością coś jest nie tak w ustawieniach lub rozmiarze naszego roweru.

Jakie akcesoria do roweru należy posiadać?

Jest kilka akcesoriów rowerowych, jakie koniecznie powinien posiadać nasz rower.
Najważniejszą, wymaganą prawnie przez Kodeks Drogowy, jest oświetlenie uruchamiane po zmroku. Z tyłu musi znaleźć się czerwona lampka, z przodu stałe, białe oświetlenie. Szybko poruszającego się rowerzysty w ciemnościach zwyczajnie nie widać, a i on ma problemy z zobaczeniem czegokolwiek, jeśli nie posiada z przodu lampki. Brak oświetlenia to przepis na spektakularny wypadek drogowy.

Ponadto warto się zaopatrzyć w:

  • Błotniki – nie są konieczne, jeśli sprzyja nam ładna pogoda. Podczas i po deszczu są jednak nieodzowne. Rozpryskująca się woda i błoto spod kół w ekspresowym tempie ubrudzi nam ubrania.
  • Kask – za granicą jest to wymóg konieczny. W Polsce obowiązku jeżdżenia w kasku nie ma, a tymczasem może on nam uratować życie. Nigdy go nie bagatelizujmy. Musi pewnie się trzymać naszej głowy. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, nawet małemu pęknięciu, należy go niezwłocznie wymienić!
  • Zapięcie do roweru – do wyboru mamy kilka typów zapięć. Łańcuchy, U-locki, zapięcia składane… Pozwolą nam na pozostawienie roweru na krótki czas bez opieki. Pamiętajmy tylko, żeby nie przypinać roweru za przednie koło, a za ramę. Wystarczy, by złodziej odkręcił koło i reszta roweru znajdzie się już w jego rękach. Przypięcie za ramę sprawi, że kradzież stanie się może nie tyle niemożliwa, co dużo trudniejsza.
  • Pompka – tylko na dobrze napompowanych dętkach można komfortowo jeździć. Warto jednak wiedzieć, że bardzo warte opony dobre będą przy jeździe po mieście. Odrobinę mniej powietrza warto dawać do rowerów wyczynowych i górskich – pozwoli im na na elastyczniejsze dopasowywanie się do terenu. Opona rzadziej wtedy pęka. W mieście twarde opony są zaletą – da się na nich szybciej jeździć, ale należy uważać na krawężniki.